Skąpiec uraczył nas sporą dawką interesujących informacji zebranych we wrześniu. Przedstawił dane na temat popularności poszczególnych modeli danego producenta. Pokazał też, jak ukształtowała się popularność laptopów o poszczególnych rozmiarach matrycy. Jeżeli jesteście ciekawi, zapraszam do lektury.
Zaczniemy od marki Acer. Największą popularnością cieszyła się rodzina Aspire, a największym zaufaniem klientów może pochwalić się Acer Aspire 7741G-334G50MN, którego średnia cena we wrześniu wynosiła 2647,05 zł. Laptop charakteryzuje się przyjemnym dla oka designem oraz dobrej jakości klawiaturą, dzięki której pisanie nie staje się udręką. W pierwszej dziesiątce znalazł się również netbook Acer Aspire One D260, którego udział we wszystkich produktach wyniósł 2,03%. Mini laptop posiada dwa systemy operacyjne – Windows 7 oraz Android. Dla każdego coś dobrego. Listę zamyka również netbook, Acer eMachines 350-21G16I z procesorem Intel Atom N450. Jego wkład w budowanie popularności marki wynosi niecałe 2%.
U Asusa w pierwszej 10 znalazły się przede wszystkim netbooki (aż 7 modeli). Na pierwszym miejscu plasuje się Asus Eee PC 1201HA, którego procentowy udział we wszystkich produktach wynosi 4,78%. Wynik do przewidzenia, tym bardziej, jeśli przyjrzymy się rankingowi najpopularniejszych netbooków, który publikujemy w naszym serwisie. Praca na baterii w przypadku tego netbooka może sięgać nawet do 7 godzin – być może to zadecydowało o jego sukcesie. Drugie miejsce zajmuje Eee PC 1201N, który posiada między innymi rzadko spotykany w netbookach port HDMI. Oprócz rodziny netbooków Seashell, na liście znalazły się laptopy Asus K50C oraz K52JB – przenośne komputery multimedialne.
Również marka Lenovo nie może pochwalić się różnorodnością w zestawieniu. Wszystkie 10 pozycji należy do serii IdeaPad. Na pierwszym miejscu znalazł się model Lenovo IdeaPAd Y550, którego mini recenzję możecie przeczytać w naszym serwisie. Porządny laptop, którego udział we wszystkich produktach wynosi 4,2 %. Średnia cena we wrześniu tego mobilnego komputera wynosiła 2526,43 zł. Na uwagę zasługuję popularny IdeaPad Y560, którego nową odsłonę z trójwymiarowym ekranem (Y560d) powinniśmy zobaczyć w niedalekiej przyszłości. Ostatnie miejsce zajął Lenovo IdeaPad G550 – tani (średnia cena wynosiła 2208 zł), dla niewymagających użytkowników.
HP odnotowuje większe zróżnicowanie niż u konkurentów. Na pierwszym miejscu znajdziemy prawdziwego lidera - HP G62-120SW, którego udział we wszystkich produktach wynosił 5,31%. Drugie miejsce zajął HP G72-120ew, który sprzedał się w ponad dwukrotnie mniejszej ilości (procentowo). Na podium załapał się jeszcze model HP ProBook 4520s. W tym wypadku udział w sprzedaży wynosił 2,15%. Być może nie znalazł się na pierwszym miejscu ze względu na swoją surową obudowę, która niekoniecznie przypadnie osobom, które lubią wyrazisty i przykuwający uwagę design.
Pierwsze i drugie miejsce na liście Samsunga nie powinno dziwić. Model R580 powoli zdobywał coraz większą popularność, choć oczywiście nie okazał się laptopem idealnym, pozbawionym wad. Łączny udział we wszystkich produktach marki Samsung wyniósł 18,71%. Do 10 najpopularniejszych można zaliczyć również R530, R780, R540. Znalazło się także miejsce dla netbooka Samsung N150, który uplasował się na 5 miejscu, jego udział we wszystkich produktach wyniósł 4,57%, a jego średnia cena wyniosła 1142 zł.
U Della model Inspiron 1470 zdecydowanie zdeklasował pozostałe. Zdobył aż 12,4 punktów procentowych, co dało mu prawie trzykrotną przewagę nad zajmującym drugie miejsce Dell Vostro 3700 (4,74%). Dlaczego tak się stało? W końcu Dell Vostro posiada dużo lepszy procesor, kartę graficzną i większą pojemność RAM. A mimo to przegrał z tańszym i poręczniejszym Inspiron 1470. Najprawdopodobniej coraz więcej osób szuka laptopów, które będą przede wszystkim mobilne i tanie.
Zbliżamy się do końca. Przedostatnią marką jest Sony. We wrześniu dominowały laptopy z serii E. Pierwsze miejsce należy do Sony VAIO VPC-EB1S1E, który osiągnął próg 11,24%. Ostatnim miejscem zawładnął przedstawiciel innej serii, Sony VAIO VPC-F11M1E. Jego udział we wszystkich produktach wyniósł 3,5 %, a średnia cena laptopa osiągnęła 4286 zł.
Ostatnia marka, której wyniki zaprezentujemy to MSI. Największy wpływ na zyski producenta we wrześniu miał model MSI GX640-206PL i osiągnął wynik 13,47% udziału we wszystkich produktach. W pierwszej trójce znalazły się również MSI GX740-076PL oraz MSI GE700-004PL.
Na sam koniec zostawiłam podsumowanie laptopów, które zostały podzielone według wielkości matryc. I tak notebooki o ekranie o przekątnej mieszczącej się w przedziale 14-15,6 cala, pierwsze miejsce zajęła Toshiba Satellite L650-116 (1,765 udziału we wszystkich produktach), dalej znalazł się przedstawiciel HP, model G62-120SW (1,44%). Następne dwa miejsca należały do Samsunga R580.
W laptopach o dużych matrycach (o przekątnej 16-18 cala) liderem został Acer Aspire 7741G-334G50MN (3,16%). Na drugim miejscu uplasował się Samsung R780 (2,47%), a na trzecim HP G72-120ew (2,09%).
Z kolei pierwsze miejsce wśród netbooków należy do Asusa Eee PC 1005PX.
To przyniósł nam wrzesień. Ciekawe jak październikowa – jesienna, choć słoneczna pogoda wpłynęła na decyzję klientów.
Źródło: